måndag 23 augusti 2010

En resedagbok

I slutet på september kommer vi att resa på solsemester tillsammans med sambons barn och barnbarn. Den här resdagboken har jag gjort till ett av barnen, en tjej som är 8 år. Jag letade runt litegrann i några butiker efter en bok att bara altra, men hittade inte precis det jag ville ha, så jag bestämde mej för att göra en själv.

Omslagssidorna är av en pizzakartong, som jag skurit ut i lagom storlek och klätt med ett lite tunnare mönstrat papper. Kanske inte precis de färger jag skulle valt till mej själv, men till lilla Alice kommer den att passa perfekt!

Stämpelmotivet är Chibi Bathing från PhunnyFace och jag har som alltid stämplat på akvarellpapper och färglagt med tombows. Att stämpla på akvarellpapper, som inte är helt slätt, kan vara lite knivigt ibland. Jag lägger en musmatta under och pappret på... så blir det lättare att få ett riktigt svart avtryck. Prova gärna själv!
Texten här på omslaget är utsansad med QK Chocolate.

På cyklopet har jag lagt ett lager 3D-lack och det blev ju en rolig effekt. Håret har fått lite gult glitter.


Insidorna har jag skurit ut av vanliga billiga albumblad från Clas Ohlson. Det är riktig "lågbudget", det här. *S* Mönsterpappret har jag köpt i ett block när det var 75% konkursrea på en butik här i närheten...
Min tanke är att Alice ska skriva några rader varje dag på dessa sidor.


Texten har jag stansat ut med QK Maddie Anne.


Som en sista sida har jag satt en bit av en fotoficka i plast och där kan man stoppa i biljetter, kvitton, en överbliven peng eller några andra minnessaker.

På "vänstersidorna" har jag tänkt att man ska klistra in ett och annat foto från resan.

Jag hoppas och tror att det här kan bli en liten fin bok att ta fram och bläddra i senare och minnas en massa roligheter från vår resa!

9 kommentarer:

  1. Läckert! ffekten med 3D-lack på cyklopet var ju kanon! Vilka roliga stämplar de har! *suckar åt mitt köp-stopp...*
    Kram

    SvaraRadera
  2. Superfint album!! Smart med plastfickan längst bak. Uppskattas alldeles säkert massor av den lilla tjejen.

    SvaraRadera
  3. Så sött album, jag tror absolut att det kommer vara uppskattat. Kul för henne att ha att bläddra i senare också, och minnas :)

    SvaraRadera
  4. Himla fint upplagt!!! Jag tror hon blir helnöjd =o)

    SvaraRadera
  5. Vilken bra idé med en färdig resdagbok. Stämpeln är ju för söt och 3D-lacket hamnade på ett perfekt ställe :-D
    Kram Karolina

    SvaraRadera
  6. Medans jag kommer ihåg det så måste jag ju svara på din kommentar om att vara DT för att få grejjer. Jo, det är ett superbra sätt! Men jag har ju just hoppat av Handarbeta så jag ska njuta av lugnet lite... Sen kanske jag söker ngt lite senare till hösten - men det gäller ju att få ngt åxå! Konkurrensen är ju stenhård!!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Snacka om tankeöverföring! Vi har gjort nästan likadana alster nästan samtidigt.

    SvaraRadera
  8. Vilken jättefin resedagbok! Det kommer att bli jätteskoj sen att titta igenom det och läsa allt (man glömmer fort vet du :)

    SvaraRadera
  9. Vilken bra ide med plastfickan, ja hela albumet. Ska komma ihåg det till nästa resa vi gör.

    SvaraRadera