måndag 25 augusti 2014

Att använda sitt spillpapper

Säkert finns det fler än jag som har enorma mängder spillpapper kvar från sina olika projekt. Jag är en samlare, som sällan slänger något alls, utan sparar minsta lilla pappersbit.

Här är en hög med pappersskräp, som jag hittat i...

... min låda med papper i varma nyanser, allt från gult till rött och rosa. Jag har en med blå-grön-bruna bitar i också. Och två lådor med överblivna cardstock-bitar, sorterade likadant. Och så en svartvit låda.. *S*
Jag tänker göra ett kort utifrån den här skissen, som jag hittat på MojoMonday. Det är en riktigt guldgruva för dem som gillar just skisser!

Min kortbas är i vit kartong och jag väljer ett cardstock som matchar mina papper. Det är en gnutta gulare i verkligheten än vad det ser ut som på bilden. Detta ska jag ha som "underlag" till mina mönstrade papper.

Sen börjar pusslandet. Här har jag hittat de papper jag vill ha till kortets framsida. Jag sätter samman dem med dubbelhäftande tejp, så kan jag sedan även klistra fast dem på underlaget med denna tejp (och lite till, naturligtvis). Detta är självklart baksidan på mina papper *ler*

Här har vi framsidan. Jag chalkar längs kanten. Färgen är inte Burnt Sienna, utan Chestnut roan, förpackningen har fel lock, helt enkelt.

Sen ritar jag en fusk-söm längs kanten med brun penna.

Jag snålar på papper, jag. Här skär jag ut ett underlag till vimpeln ur cardstocken innan jag limmar fast pappren på den. Det kommer ju inte att synas sedan.

 Framsidan är klar!

Dags för insidan. Jag börjar med att stansa ut en bit som jag ska använda till min personliga stämpeldekoration på kortets baksida, så småningom.

Får göra en djupdykning till i min spillpapperslåda, för jag får inte riktigt ihop det jag har till insidan, men här har jag pusslat klart.

Det blir lite som det vill på mina insidor. Ibland är jag nöjd och ibland (som här) så blir det inte jättebra, men det är pappren som får styra och när det inte räcker så räcker det ju helt enkelt inte!

Jag har använt samma upplägg som på framsidan, men i ett något enklare snitt.

Minsta lilla pappershörn kommer till nytta och här har jag stämplat min personliga stämpel på en sista lilla rest. Nu tycker till och med jag att det som är kvar kan hamna i papperskorgen. Större bitar än så här slänger jag inte.

 Baksidan.

Och här är då kortet i färdigt skick. Rätt okej med tanke på att det är gjort av papper ur "skräp-lådan", eller hur?!

Gjort till en artikel på Forsiden hos scrapping.no.

10 kommentarer:

  1. Ja du här är en till som sparar på den allra lilla minsta pappersbit. Så läckert kort i så fina färger. Lycka till med utmaningen.
    Kram Ulla

    SvaraRadera
  2. så stilig.. det skal jeg skrive bak øre slik at jeg får brukt en del av mitt restepapir, takk for tipset!

    SvaraRadera
  3. Jag sparar också på minsta lilla bit. :-) Mitt är inte lika bra sorterat som ditt tyvärr... kanske skulle ta tag i det. :-)

    SvaraRadera
  4. Åh jag är likadan, har mina sorterade efter färg i plastmappar i en tidskriftssamlare, likadant med mina små cardstocksrester. Himla praktiskt, använder det mycket mer sedan jag organiserade om så.
    Ett helt fantastiskt kort blev det av dina spillbitar och du inspirerar verkligen!
    Du frågade ju om det där cykelpapperet i min blogg, förlåt att jag inte svarat förrän nu. Tyvärr fanns just det papperet i min spillbitshög och jag minns inte varifrån det kommer alls. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där!
    Kram på dig, önskar dig en fin vecka!

    SvaraRadera
  5. Snyggt kort & bra "pappersparartips". Jag sparar också på papper & kastar bara de minsta spillbitarna. Tyvärr är jag dålig på att verkligen använda det sparade pappret. De ligger mest bara där. Måste skärpa mig! :)

    SvaraRadera
  6. Kul att se hur du "sparar" på papperet när du gör kort. Jag ska nog också börja göra så, det blir ganska tjockt när det blir både 3 och 4 olika papper på en sida. Tack för tipset.
    Kram Yvonné

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker i och för sig inte att det gör något att kort blir tjocka och stabila... inte förrän de eventuellt ska skickas med posten och portot drar iväg till oanade höjder *S*

      Radera
  7. Men åh va snyggt! Tänk att du gjorde det av spillpapper :-) har också börjat använda spillpapper till mina kort! Det är så kul för det är en utmaning :-) Kram HannaPanna

    SvaraRadera