måndag 30 december 2013

10 favoriter från 2013

I dessa dagar, de sista under året 2013, är det många som lägger ut listor över sina favoritalster som skapats under de senaste tolv månaderna. Jag har gjort ett försök, jag också, men tycker att det är så svårt. I stort sett alla kort jag gör ligger mej riktigt varmt om hjärtat, alla har de något speciellt och personligt och är gjorda med kärlek och omtanke och till någon viss person... och det gör det nästa omöjligt att välja ut några framför andra. Att jag dessutom har gjort 158 olika kort (och då räknar jag inte såna som är "likadana", som inbjudningskort och sånt, som mer än ett, så i realiteten är det några till) under året gör det ju inte direkt lättare att välja!

Men här kommer iallafall en rad med tio kort som jag gillar, möjligen att jag gillar dem lite extra?! De är inte rangordnade alls, utan kommer "utan inbördes ordning" som det så vackert brukar heta.



Först ut är ett pillerkort med söta "medicinburkar" till en nybliven operationssköterska.

Ett annat favvo-kort är detta, gjort av små restbitar av papper. Jag har gjort flera av denna variant under året, då jag gillar upplägget så mycket. Och att göra av med lite spillpapper är aldrig fel, förråden dignar av sådant!

Kameran, som jag "byggde" efter mall hos Stephi, blev ju så himla bra! Den har ett kort på baksidan, som man kan vika ut i flera steg. Det var inte så svårt som jag trodde och resultatet över förväntan.

Jag gick till final i norska tävlingen "Scrap that sketch" och deltog med det här kortet, som jag gjorde till en kollega som opererat båda sina ögon.

Härlig vår- och trädgårdsstämning tycker jag att det blev i dessa center step cards. Jag gillar ju olika kortvikningar och det här är en enkel men effektfull variant, tycker jag.


Kort till killar är inte alltid det allra enklaste men här är ett som jag är nöjd med. Texten inuti är embossad i vitt på det mörkare pappret. Snyggt, tycker jag att det blir.

Så fyllde lillsyrran år och fick en cookies-in-a-jar tillsammans med ett förklädesformat kort.

Ett kort till en baskettjej. Här gillar jag den dubbla vimpelraden lite extra och så att kortet går lite utanför "boxen"...

Kort med vikingatema gjort till en utmaning där den enda regeln var att använda sig av såna där "rosetter"/blommor, som jag gjorde om till sköldar på vikingaskeppet.


Pyramidkort är en vikning som jag provat för första gången under 2013. Det blev flera stycken i olika färger och till olika ändamål. En rolig vikning som imponerar litegrann på mottagaren, utan att för den skull vara så särdeles jättesvår att göra.

Jahaja... vän av ordning säger att "nu har du räknat fel" för det här är det elfte kortet i denna 10-i-topp-lista... men det struntar jag i. Jag vill ha med det iallafall, för jag gillar det! Så det så.

Kanske väljer jag ut tio (eller elva! *S*) LO-er också, men dem visar jag isåfall en annan dag!

Gott nytt och kreativt år till er alla som läser i min blogg! Och tusen och åter tusen tack för alla goa kommentarer som ni skriver till mej! De gör mej verkligen glad och inspirera mej att skapa vidare. Tack!

20 kommentarer:

  1. Hej Cornelia!
    Då får vi se dem igen, dina Alltid såååå genomtänkta och läckra kort och vikningar:)) Kan inte vara lätt för dig att "välja" ut de finaste alster du gjort under året;) Du är enormt duktig:)) Kameran, pyramidkortet, center step card , vikingakortet
    och basket kortet är såååå läckra:)) Men jag tokgillar även de andra också som sjutton;)) Ska bli spännande att se vilka LO-er du visar, "kanske";)

    Ha nu en fin dag:)
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
  2. Skjønner godt at du må ta med 11 kort på din ti på topp liste jeg! Du lager jo så himla mye fint!! Gleder meg til å følge deg videre i 2014 og se hva for noe spennende du kommer med da! Ha en fin nyttårsfeiring!
    Klem Torun

    SvaraRadera
  3. Der er også 11 ting på min liste, så du har min fulde forståelse :-) Men altså...ooooohhhh....så mange fantastiske kort, Cornelia. Det ene er jo mere detaljeret og flot end det næste. Du er en scrappe-gudinde! Og den ide med kameraet er noteret - det står på min liste for 2014. Rigtigt godt nytår til dig og dine!

    SvaraRadera
  4. Åh så roligt att hitta in i din fina blogg och så att få en så fantastisk sammanfattning av ditt kortmakarår 2013!!
    Hittade dig via Pysseltokiga Marie och jag lovar att det inte är sista gången jag kikar in hos dig! Tack för inspirationen - ska bli såå roligt att se vad du hittar på under 2014!

    SvaraRadera
  5. Du er så kreativ og flink og lager utrolig mye flott ! :) Kortene dine er jo kunstverk :) Gleder meg virkelig til å se det flotte som blir tryllet frem i 2014 :)
    Ønsker deg en fortsatt fin romjul og et riktig Godt Nytt År ! :)
    Klem.

    SvaraRadera
  6. Skjønner godt at det ikke var lett å velge! Som du sier, alle kort er laget med varme og omtanke til en spesiell person, alle betyr like mye. Jeg har såvidt tittet gjennom det jeg har laget i 2013, prøvde å plukke ut 10, men har foreløpig ikke klart det. Synes du har plukket et et godt utvalg av dine kreasjoner, kjempeflotte alle sammen! Jeg liker veldig godt pyramidekortene dine, og det kamera er jo bare helt fantastisk flott! Alle kortene dine er fantastiske, så personlige og fylt med herlige detaljer. Du er kjempeflink! Gleder meg til å følge deg videre i 2014!
    klem Unni

    SvaraRadera
  7. Fantastiska alster... älskar se allt du skapar.. alltid nya roliga idee´r :D
    Väldigt förtjust i kort nr 1. men de små medicin burkarna *ler*
    Kraaam

    SvaraRadera
  8. Du er så utrolig flink til å lage skikkelige gjennomførte,herlige kort som passer mottaker perfekt! Du har en helt egen stil som jeg beundrer! Gleder meg til å se mer av det du lager i 2014! Ønsker deg ett godt nytt kreativt år!! :)

    SvaraRadera
  9. Oi, her var det virkelig mange flotte kort!! Såå detaljerte.
    Ønsker deg et kreativt godt nytt år.

    SvaraRadera
  10. Du fortsetter å imponere... :)
    Så mange fantastisk flotte kort, du er en STOR inspirasjon!
    Gleder meg til å se hva du lager fremover, og så bra du likte julekortet. :)
    God t nyttår, så "sees" vi til neste år. :) Klem!

    SvaraRadera
  11. Du hittar alltid på såna fantastiska alster så jag förstår om det var svårt att lista de 10 bästa.
    Du är en sann inpirationskälla och jag ser fram emot dina alster även 2014

    önskar dej ett
    GOTT NYTT ÅR

    SvaraRadera
  12. herreguu så många kort du gjort, alltid så fantasifulla och proffsigt genomförda.
    Jag är glad att jag har dig som pysselvän så jag får ta del av allt finurligt och snyggt du skapar. Du är en stor inspirationskälla vännen.
    Kram och Gott slut

    SvaraRadera
  13. Fantastiska kort! Du har verkligen en otroligt läcker stil i ditt skapande. Fiffiga kort och härlig användning av material och färger!

    Gott Nytt År!!!

    SvaraRadera
  14. En otrolig kavalkad!! Så många finurligheter och detaljer som gör ditt skapande så personligt.
    Gott nytt år!!!!

    SvaraRadera
  15. Du er en sann mester i å lage de mest personlige kort. Utrolig flotte arbeider, spekket med detaljer.
    Det første kortet du viser her er bare helt fantastisk, det lille " husapoteket" er midt i blinken sammen med resten.

    Klem

    SvaraRadera
  16. WOW! HER VAR DET MYE BRA!!! Har du oppskrift på en bra cookie in a jar du vil dele?

    SvaraRadera
  17. Så fantastiskt fina kort! Inspirerande som alltid Cornelia! Jag önskar dygnet hade fler timmar så jag hann pyssla mer. Den här hösten har det inte blivit mycket tyvärr, men jag hoppas på mer tid under 2014! God fortsättning till dig! :-)

    SvaraRadera
  18. Fantastiske kort du lager. Så lekne, glade og personlige. Du har en unik og flott stil.

    SvaraRadera
  19. Helt fantastiskt! Tack för all inspiration du ger.

    SvaraRadera