torsdag 13 november 2008

Hur jag gör ett mappkort

Någon frågade om hur man gör ett mappkort. Jag skulle tro att det finns flera olika sätt, men tänker visa er hur jag gör.

Du behöver en bit cardstock.
Den här är 14½ cm bred och längden är 30½ cm (alltså 12").
Biga och vik på två ställen.
Jag har gjort sidan A 6½ cm (det blir djupet på fickan).
Sidan B är 14½ cm (baksidan på kortet, eftersom den är lika med bredden, så blir det här kortet kvadratiskt).
Sidan C är det som blir över och kommer att bilda "locket" på kortet.


Jag behöver också två små bitar av ett lite tunnare papper.
Sidan A är lika lång som sidan A på cardstocken.
I mitt fall alltså 6½ cm.

Längden är 8 cm.
Biga och vik på varannan centimeter enligt bilden.



Limma på utsidan av "dragspelet"...

... och sätt fast det på sidan A.
Alltså, på insidan av det som ska bli fickan.


Vik sedan över och fäst mot baksidan, enligt bild.
Gör likadant på andra sidan.


Och vips!
Så är stommen till kortet klar!
Nu återstår det roliga... att dekorera och fylla det med något fint!


3 kommentarer:

  1. Näe... vilket fusk... en beskrivning... det hade allt varit roligare med ett färdigdekorerat kort med en massa innehåll!! Fast det är bra att ha en beskrivning förstås... så då kan jag ju göra ett och skicka till mig själv!!
    Ähh... jag skojar bara som vanligt!! Du ÄR jättebra på din bisyssla!!
    Kram!!

    SvaraRadera